مدیریت پارکینگ های بزرگ کار بسیار دشواری بوده و ترافیک رفت و آمد خودرو ها در آن ها بسیار زیاد بوده و نیاز به تغییر شیوه مدیریت در آن ها احساس می شود.
اشخاص برای تردد خودرو در یک پارکینگ بزرگ باید از یک راه بند عبور کنند برای این منظور اسکنر هایی در ورودی پارکینگ نصب می شود.
این اسکنر ها فرمان باز و بسته شدن راه بند پارکینگ را صادر می کنند.
اطلاعات خودرو درون یک کارت ذخیره می شود. با نزدیک کردن آن به اسکنر مخصوص، هویت خودرو شناسایی می شود و راه بند بصورت خودکار باز می شود، بعد از ورود خودرو راه بند بسته شده و اطلاعات خودرو و زمان ورود در سرور مرکزی ثبت می شود.
افراد برای خروج خودرو از پارکینگ، کارت هوشمند خود را به اسکنر نزدیک کرده و هزینه پارکینگ بصورت خودکار از موجودی شارژ کارت کسر می شود، در مواقعی که کمبود شارژ در کارت وجود داشته یا خرید کارت برای مشتری جدید لازم است،
باجه ای نصب می شود که صدور کارت یا شارژ کارت بصورت خودکار از طریق پرداخت کارت عابر بانک بصورت مکانیزه میسر می باشد.
راهبند وسیله ای است که با به کار بردن آن می توان ورود و خروج وسیله نقلیه را کنترل کرد. راهبند اتوماتیک که بیشترین کاربرد را برای پارکینگ های عمومی پرتردد دارد می تواند به دستگاههای کنترل تردد نیز متصل گردد.
البته این محصول از لحاظ کارکرد به چند گونه تقسیم بندی می شود.
راهبند های هوشمند تجهیزاتی هستند که در مکان های پر تردد که عمدتا مسیر های ورودی کارخانجات، مجتمع های بزرگ، عوارضی ها و پارکینگ های عمومی است.
تقسیم بندی کلی راهبند ها از دو منظر صورت می گیرد. روش اول از نوع کارکرد و قابلیت و روش دوم سیستم محرکه داخلی .
از نظر نوع کارکرد یا به زبان بهتر شکل باز گشایی و انسداد مسیر به دو نوع راهبند اهرمی و راهبند ستونی تقسیم می شوند.
راهبند اهرمی معمول ترین، متداویل ترین و همچنین ارزان ترین نوع راهبند می باشد و به این ترتیب عمل می کند که یک دکل به ارتفاع تقریبی 1 متر به روی زمین به صورت قائم نصب شده و یک اهرم به طول های گوناگون مثلا از دو متر تا 8 متر مسیر عبور خودرو ها را محدود می کند.
راهبند ستونی به نام بولارد نیز شناسایی می شود.
این نوع راهبند به صورت استوانه هایی هستند که داخل زمین قرار می گیرند و با خارج شدن از سطح زمین، مسیر تردد را مسدود می نمایند که البته گرانترین نوع هستند و لیکن به فراخور عوامل محیطی و یا معماری هر مکان مورد نظر قرار می گیرند.
از نظر دوام بی نظیر ترین نوع راهبند به حساب می آیند.
راه بند ها از نظر نوع سیستم محرکه به دو نوع راه بند الکترومکانیک و راه بند الکتروهیدرولیک تقسیم می شوند که الکترومکانیک میزان تردد در ساعت کمتری نسبت به نوع الکتروهیدرولیک دارد.
برای نصب راهبند نیز باید 2 نکته کلی را مد نظر قرار داد .
اول انکه محل نصب دارای شرایط مطلوب باشد
و نکته دوم ان که روش ان به درستی انجام شود.برای محل نصب راهبند باید نکات زیر به طور کامل رعایت شود:
- در نظر گرفتن محل تردد عابر پیاده (محل نصب باید طوری باشد که عابر از پشت راهبند تردد کند نه از سمت نوک تیرک، تا احتمال برخورد تیرک با عابر به حداقل برسد.)
- محل نصب باید تا حد امکان به اتاق نگهبانی نزدیک باشد
- در صورت عبور کابل های هوایی و یا شاخه درخت از فضای بالای دستگاه یا تیرک باید محل نصب تغییر کند و یا موانع برطرف شوند، تا تیرک هنگام عمود شدن با آنها برخورد نکند.
- محل نصب نباید در محل عبور آب یا باغچه باشد.